Veel gestelde vragen over e-books

E-books & e-readers

Veelgestelde vragen over e-books

Wat is een e-book?

Een e-book is de digitale versie van het papieren boek. Soms bestaat de elektronische versie van een boek naast de gedrukte versie, maar soms ook wordt een titel uitsluitend als e-book gepubliceerd.

Wat zijn de voordelen van een e-book?

E-books zijn licht in gewicht. Op een e-reader kun je met gemak honderd boeken meenemen, zonder dat het apparaat ook maar een grammetje zwaarder wordt.
E-books bieden de lezer de mogelijkheid om zelf het lettertype, de lettergrootte en de achtergrond in te stellen. Ideaal dus voor mensen met een visuele beperking.
De inhoud van e-books is digitaal te doorzoeken. Als je bijvoorbeeld een bepaalde passage terug wilt zoeken, kan dat door middel van één simpele zoekopdracht.
E-books zijn doorgaans goedkoper, omdat de productiekosten lager zijn dan bij gedrukte boeken
E-books kunnen niet uitverkocht raken of niet meer leverbaar zijn

Wat is een e-reader?

Een e-reader is een apparaat om e-books mee te lezen. Verschillende soorten apparaten kunnen dienen als e-reader: tablet, smartphone of laptop. Er bestaan ook speciale e-readers die uitsluitend bedoeld zijn om digitale boeken te lezen. Voor het lezen van streaming e-books is het belangrijk dat het apparaat verbonden is met internet. Welk apparaat voor jou meest geschikt is, is afhankelijk van je persoonlijke wensen en voorkeuren.

Wat kost een e-reader?

De prijs van e-readers en tablets varieert van minder dan honderd euro tot ruim achthonderd euro. De apparaten verschillen onder meer in opslagruimte (hoeveel boeken kunnen erop), schermgrootte, mogelijkheid om verbinding te maken met internet, instelmogelijkheden en extra toepassingen zoals films en foto's bekijken.

Waarom biedt de Online Bibliotheek niet alle boeken digitaal aan?

Dat heeft te maken met de uitleenrechten voor digitale boeken. Voor papieren boeken is in de Nederlandse wet vastgelegd dat bibliotheken deze mogen uitlenen. Voor e-books is dat niet het geval en daarom moeten er met elke uitgeverij afzonderlijk afspraken worden gemaakt.

Moet ik lid zijn van de Bibliotheek om e-books te kunnen lezen?

De Online Bibliotheek is gratis te gebruiken voor Bibliotheek leden. Wilt u alleen e-books en /of luisterboeken lenen. Dan kunt u bij de Online Bibliotheek een digitaal abonnement afsluiten.

In welk bestandsformaat worden de e-books aangeleverd?

De e-books die via de Online Bibliotheek worden geleverd hebben het PDF-of ePub-formaat. Via een gratis programma kunnen deze bestanden eenvoudig worden gelezen op alle gangbare tablets, smartphones, computers en e-readers.